Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

onsdag, februari 27, 2008

STÄDA!

Hundarna har haft ett bedrövligt tråkigt liv igår och idag. Jag gick jour igår och kombinationen lite trött och jour är inte bra, jag var inte hemma mycket och det blev ingen promenad utan bara trädgårdspink och ett litet klickerpass. Idag var det direkt jobb som vanligt och det blev en full dag. När jag kom hem hade Mio (mest troligt) demolerat en av sittkuddarna i soffan (den var i o för sig redan sliten och hade väl nåt hål i sig redan) - det låg skumgummibitar på hela golvet och i soffan. Den trötta matten blev ännu tröttare... Det straffar sig direkt när jag inte har tid att aktivera dem som vanligt en dag. Efter att hundarna fått en promenad och matten ätit något för att få upp humöret var det dags att göra nåt åt soff-kalaset. Jag såg alla skumgummi-bitarna och såg mig själv krypandes där på golvet med två pigga vovvar skuttande omkring benen, näe - jag gör nåt annat tänkte jag. Hämtade hundarnas torrfoder och lärde dem städa skumgummibitar. Ingen hund fattade nåt till att börja med (apportering är inte deras starka gren). När Birk väl förstod att jag ville att han skulle ta en bit i munnen och till mig så började han göra det med stor iver (jag tränade båda hundarna samtidigt för att göra det hela mer avancerat för mig... haha... eller snarare för att jag var trött o lat o tyckte att soff-demolerarna allt kunde få en utmaning). Mio provade att ta nån bit men han såg mest ut som ett frågetecken. Efter en stund insåg Mio att Birk fick mer godis än han själv och satte fart på tänkarhjärnan - han är en smart hund och fattar snabbt när han väl tänker till - och snart hämtade även Mio skumgummibitar i hög hastighet (men av nån anledning som faktiskt nog var rätt bra så gjorde de det mest bara om jag bad om det först, bra med tanke på att resten av soffan kanske lever farligt annars). Efter en stunds ivrigt städande blev de plötsligt trötta och förvirrade och jag plockade upp resten själv (inte ens hälften kvar på golvet) och det gick fort o lätt. Nu har två trötta hundar däckat här på golvet. Jag lär väl märka om detta förstärkte beteendet att demolera soffa eller ej...