Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

lördag, mars 29, 2008

På kurs!

Den här helgen är jag och Birk iväg och går kurs! Det är en agilitykurs för Eva & Emelie (http://www.carpemomentum.nu/) på Lunds Brukshundklubb. Kursen är till för instruktörer och ska ge inspiration till kurs-övningar. Helt suverän kurs (och vi har en hel dag kvar)! Jag är jätteglad att jag fått möjlighet att gå den. Jag är ju inte agility-instruktör men här får jag helt suveränt bra grejer att träna med Birk (och Mio med för den delen). Det är mycket grundläggande övningar, träningen som ska göras innan hinder och banor kommer in i bilden och också mycket om handlings-system. Det är precis den här biten jag har känt ett stort behov av, även om jag nu har sett lite videos med duktiga agility-instruktörer så behöver jag hjälp med att lära min kropp och hjärna hur det är tänkt att det praktiskt ska göras och det har jag verkligen fått. Detta kommer verkligen att bli ett år för hundträning så som jag hade planerat!

Förutom att kursen är jättebra så har jag plötsligt fått en ny hund... eller nygammal iallafall. Birks antistressträning har fungerat! Vi har ju aldrig varit i Lund så det finns inga erfarenheter därifrån (varken bra eller dåliga) och jag fick därmed en ny chans att se hur han numera fungerar i nya miljöer. Jag är imponerad av hur bra det fungerar, han kan stundtals PROMENERA med mig i koppel utan drag, lugnt o fint även framför mig. Han kan jobba, han gör inga utfall mot de andra hundarna (fast jag pressar ju honom inte, undviker trängsel med nya hundar), han kan vara lugn i pauserna. Självklart blev det en del drag periodvis när jag bara rastade honom, men inte alls så som det varit tidigare (dvs inte någon galopp utan han höll sig till skritt och trav).

Jag fick en aha-upplevelse idag när kroppen och hjärnan plötsligt började samarbeta under en handlings-övning och jag begrep framförbyten, Birk följde mina axlar/kroppsriktning och jag kunde läsa Birk och se när jag gjorde rätt, och också se när jag gjorde fel/var sen och han tog fel hinder. Underbart och fantastiskt, att äntligen verkligen börja förstå systemet i praktiken! Jag tror nog att Birk fått en del aha-upplevelser också idag för även att det inte var så mycket träning med hund så verkar han vara jättetrött.

Imorgon blir en till härlig dag, sedan tar det kanske lite tid att smälta, men oj vad jag blev sugen på att träna MYCKET agility nu!