Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

torsdag, april 24, 2008

baktass-target

Jag har klurat länge på hur det ska gå att få Birk att begripa att när man kryper skall man flytta en baktass i taget. En fundering var att lära in en baktass-target, i det här fallet en flugsmälla att trampa på med närmaste baktass. Den kunde ju sedan användas till att få fram en tassförflyttning i krypet (förhoppningsvis, han kommer kanske att skutta fram ändå...). Visst går det säkert att på nåt vis få fram det spontant men Birk ligger just nu på 100% skutt med bakdelen och jag vet inte hur vi ska börja för att få bort dem, det närmsta vi har kommit är ju något enstaka skutt i otakt. Risken för att få massor med skutt och mycket frustration hos hunden är stor. Dessutom är jag väldigt nyfiken på om det går att lära in en baktass-target som dessutom går att använda i krypet ;-). Idag har jag iallfall börjat försöka lära in tramp med baktass på flugsmälla när de står upp på båda hundarna. Haha - det är intressant... Hundarna såg ut som stora frågetecken och tycker ibland att flugsmällan som irrar omkring vid deras baktassar är lite läskig (speciellt som man uppenbarligen inte ska nostargeta eller framtasstargeta den).

Mio verkade begripa när han plötsligt efter att ha satt ett perfekt tramp upprepade samma sak med eftertryck två gånger till omedelbart - men det hamnade nog bara i korttidsminnet för efter en paus så förstod han ingenting. Jag har iallafall fall fått fram att steppa omkring med baktassarna när flugsmällan kommer...

Birk har fått in steppa med baktassarna samtidigt som du pussar matte i ansiktet... Jag sitter/kryper ju på golvet framför dem med flugsmälle-armen framsträckt haha. Han har också trampat klockrent ett par gånger men sedan blir han förvirrad igen. Men de båda trampar oftare än i början iallafall - om det beror på att jag har blivit skickligare på att placera flugsmällan eller om hundarna närmar sig målet vet jag inte ;-).

Har för mig att vi hade lika stora problem med rumptargeten (låret mot flugsmälla) som nu fungerar strålande så jag har gott hopp om att vi någon dag ska lyckas få till baktassarna också.

Fortsättning följer...