Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

söndag, mars 30, 2008

mer agilitykurs!

Ännu en underbar heldag med agility! Idag handlade det om kontaktfältsbeteenden, vippbrädan och slalom. Även idag har jag fått lite bra aha-upplevelser om hur jag ska lära in det på Birk. Och en hel massa aha-upplevelser om mitt eget beteende under träning och vad jag behöver öva mer på. Ett område som absolut behöver övas är min förmåga att hantera godis, klicker och leksak SAMTIDIGT och dessutom hålla ordning på min kropp och samtidigt se vad min hund gör o belöna med rät grej i rätt ögonblick... Koordination har aldrig varit min starka sida och det har aldrig varit så uppenbart för mig under hundträning som under den här kursen... Jag får stänga in hundarna i huset och öva själv ute utan hund lite tror jag...
Kontaktfältsbeteendet två på två av har jag övat lite på innan med Birk men helt klart inte gjort rätt. Man ska alltid stå bredvid hunden (jag har alltid stått mitt framför - hur logiskt är det på en agilitybana...). Man ska också ha en startsignal som skickar hunden framåt ur beteendet och belöna den starkare än att befinna sig på kontaktfältet (för hunden ska ju vilja gå därifrån med hög hastighet). Jag behöver träna mycket på att hålla mig bredvid hunden och det kommer att bli mycket startövningar (bra i själva starten också ;-)).

Birk skötte sig bra idag med, han var trött idag och kändes ovanligt seg när vi tränade (tex favoriten targetmatta...). Han var nära att flippa ur lite när det var slalomträning och många belönade med bollar och kamplek samtidigt på planen men han vände sig snabbt till mig för att ligga ned och äta godis, uppvarvad men mycket fokuserad. Det känns som att det är dags att börja öva på att varva upp honom på träning nu och att öva honom i att växla mellan högvarv och paus, annars har jag nog snart en hund som är i pausläge hela tiden och det är ju absolut inte meningen. Han kunde även stå helt rakt upp o ned o vara passiv korta stunder och även slappna av så pass att det gick att rulla runt o gosa i gräset, skönt för jag har upplevt honom som lite låg och att han varit stressad på ett sånt sätt att han varit dämpad och med väldigt mycket låga signaler - inte alls den studsande poppiga Birk som jag är van vid under träningspassen. Men jag tror att detta är den rätta Birk som börjar synas, att detta är den sinnestämning han egentligen är i när man får bort den hyperaktiva superstressen som han visar utåt, och det är ju nästa steg att jobba med - att få honom bekväm o trygg i dessa miljöer - då tror jag att den poppande Birk kommer tillbaka fast med en mer normal, glad och självstyrd stressnivå!

Hundarna är trötta för Mio har varit hos Monica och Daniel idag, så jag har två hundar som är helt utslagna i soffan :-)