Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

onsdag, maj 14, 2008

oro i hästflocken

Lille Aéreo har blivit så här stor

Jag har väntat alldeles för länge med att skilja av Aéreo från stona och nu har han börjat visa riktiga vårkänslor och tonårshormoner och vill gärna klättra på både mamma Broszka och extramamma Chica. Nu har ju sommarvädret kommit så lösdriften behövs inte längre och då har jag ganska lätt för att ha hästarna i två grupper istället och med lite avstånd från varandra (jag vill inte ha hästar som trasslar in sig i staketen). Så idag var det dags. Min granne kom över på kvällen och hjälpte till med att ta stona upp till en annan hage medan jag stannade kvar hos grabbarna och höll reda på dem. Det blev en hel del spring och mycket gnägganden (det låter fortfarande om dem) men ändå relativt lugnt. Fandango var ovanligt lugn för att bli av med sina tjejer och stod bara vid staketet och gnäggade lite. Jätteskönt att han är en sån klippa för det lugnar ju ned Aéreo också. Stona var lite hysteriska när jag kom bort till dem och sprang så de var helt svettiga och flåsiga (kondition är inget de har så mycket av), jag höll dem stilla lite och pratade med dem och det verkade faktiskt som om de förstod att det var meningen att det skulle vara så här, att det var dags. Ibland tror jag faktiskt på att det går att kommunicera med djuren, även om min vetenskapliga sida inte riktigt vill acceptera det. Stona lugnade ned sig lite och vankade bara av o an längs staketet o gnäggade ibland.

Tanken är att Aéreo ska iväg på bete med en annan unghingst, mitt stora bekymmer är bara hur i hela friden jag ska få dit honom... Han har aldrig varit bunden, åkt transport eller ens varit i en box eller "riktigt" inomhus, det har ju bara varit hagarna och lösdriften (en sida öppen). Jag tror det är dags att jag tar mig i kragen och börjar hantera honom lite mera, han är ju ett år gammal nu - inte klokt vad tiden går fort. Snäll är han iallafall och rätt lätt att ha att göra med. En go liten häst. Till salu är han också om nån skulle vara intresserad ;-)


Broszka, Aéreo och Fandango (Chica står bakom dem)