Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

fredag, maj 16, 2008

Aéreo åker på "sommarläger"

Fandango började tråkigt nog visa tecken på fång (inflammation i hovarna pga gräset) och fick därmed inte gå kvar i gräshagen med Aéreo. Plötsligt blev det då dags att bums flytta iväg Aéreo (som är 1 år) till hans sommarbete ihop med en tvåårs-hingst. Jag tänkte ut en plan som gick ut på att min granne kom och hjälpte till med lastning och då hade med sig deras shetlandsponny som är en cool, duktig liten häst och skulle få åka med i släpet som sällskap. Aéreo fick lite lugnande medel (jag insåg att det skulle vara mycket svårt att lasta honom lugnt utan, han har ju aldrig gjort någonting i hela sitt liv) ochLinda höll honom vid shettisen medan jag tog upp Fandango till stonas hage. Vi lastade lille Eldis och sedan fick vi slita för att få på Aéreo - det var inte lätt på två personer men till slut fick vi på honom genom att Linda hade en lina som gick runt bakom honom som kunde på putta på bakänden samtidigt som hon kunde flytta fram den sidans framhov, jag stod framför/vid andra sidan med en lina från grimman in runt bommen som kunde hålla emot samtidigt som jag flyttade fram den sidans framhov. Han var rätt envis men det som funkade bäst var att jag stod vid huvudet och kramade och lugnade och gullade så att han slappnade av för varje litet steg han kom framåt. Till slut gick han snällt på och sedan var det lugnt. Jag körde i krypfart och när vi kom fram var han pigg igen och hade blivit kompis med Eldis. Eldis fick gå med före bort till den nya hagen och in en bit som draghjälp. Vi höll bort två av de nya kompisarna och lät Aéreo hälsa på den gamla shettisen först och sedan när han själv blev nyfiken så kunde han gå fram till de andra två (ett äldre russ och så den tilltänkta kompisen - en tvåårig halvblodshingst). Det gick jättebra! Aéreo och unghingsten (Algoth) fann varandra och såg faktiskt riktigt glada ut över att få en annan slyngel att ha roligt med. Jag tror att de kommer att få en härlig sommar ihop!

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vad snygg han är. Riktigt stålig och vilket superfoto.

maj 21, 2008 11:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home