Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

måndag, juni 16, 2008

klickertränarhelg 3

I helgen var jag o Birk på tredje helgen på klickertränarutbildningen för Ann-Louise från canis. Den här helgen blev det riktigt roligt för nu började det bli svårare. På lördagen ägnade vi oss mycket åt att träna flyt (och se om det var flyt) på beteenden. Birk var superduktig, vi testade med musmatta först och när han hade gjort 16 repetitioner (med belöning efter varje) på 45 sekunder var matte tvungen att bryta för då hade både hon o hunden överhettade hjärnor (normalt kör man i 1 minut). Därefter lade vi på olika störningar och han klarade allt bra utom när störningspersonen hade en leksak i handen, då var det kört...
Efter musmattan tog vi ligg och det funkade också bra (utom när Birgitta hade leksaken då).

På söndagen fick vi börja testa att lägga på kommando på beteenden, jag fortsatte med ligg (hur många hundra gånger Birk har gjort ligg denna helg vet jag inte men det är mååånga, han borde ha träningsvärk). Nu belönades han inte längre för frivilliga ligg utan fick bara belöning om han först väntade på kommandot. Svårt tyckte Birk o ännu svårare var det för matte (var tvungen att ha koll på att han inte började lägga sig innan jag sade ordet). Men lite träning så VÄNTADE Birk på kommandot! Egentligen ska man få dem att vänta i 5 sekunder men vi kom väl upp i 3-4 sek. Desto längre väntan blev det sedan när vi bytte beteende och jag ville ha fram frivilliga sitt, det syntes tydligt att han höll sina kroppsdelar i styr och väntade på mitt ligg-kommando (som inte kom), efter ett tag så fick vi fram frivilliga sitt också men det satt långt inne.

Riktigt roligt hela helgen, jag var väldigt trött efter många sena kvällar under veckan men lyckades ändå vara hyfsat skärpt under träningen.