Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

måndag, augusti 18, 2008

mera träning

Nu ska jag försöka hänga på inspirationsvågen efter helgens kurs och fortsätta med lydnads-träningen och försöka få ordning på den. Det är en del saker jag har funderat på över helgen och idag som jag ska satsa på att förbättra.

a. Sätt kriterierna och håll dem... jag är fortfarande så lycklig över att hundarna faktiskt jobbar och lyckas välja rätt beteende att jag inte varit så noga med HUR de faktiskt utför dem. Skärpning! Hundarna jobbar ju faktiskt som galningar båda två så de kanske kan tåla att misslyckas lite ibland...

b. Fördröj klicket en aning så att det verkligen syns att hunden har valt att genomföra ett beteende och satsar på det ordentligt istället för att vara snabb att göra nåt nytt om inte klicket kommer bums. Testade lite på Mio igår och insåg att han tex på frivilliga sitt framför mig sätter ned rumpan och lyfter framtassarna, kommer inte klicket i det ögonblick han sätter i rumpan så fortsätter han ned i ligg... Dvs han vet inte vilket han egentligen skall göra även om det är en repetition. Det blev snabb effekt när jag klickade en aning senare (och felade om han lade sig) och sitten blev mycket mer bestämda och tydliga. Jag har insett att båda mina hundar är ganska "veliga" och inte speciellt repetitionskloka och felet är ju självklart mitt. Det är visserligen bra att klicka tidigt men ibland blir det lite för mycket av det.

c. Jobba med en "grupp" av beteenden i taget och förbättra, målet är perfektion. Återigen kriteriesättningen...

d. Fortsätt öva att lägga på kommandon och träna mycket hålla position i samband med det.

e. Träna varje hund på egna saker under passet, kör alltså inte samma sak med båda hundarna under ett pass (gör det lättare att komma ihåg hur var o en lyckades med det den gjorde).

f. skriv upp på lapp innan träningen vad som skall tränas och hur.

g. skriv upp efteråt vad som tränats o hur det gick.

h. Viktigast: träna mycket!!!! träna någonting varje dag!!!!


Så, idag blev det frivilliga ligg framför, håll position i ligg, frivilliga ligg under baklänges marsch, samt ligg under fotgående på kommando för Birk. Målet var att förbättra hastigheten i liggen, få mer självsäkra ligg, och under marsch att få säkra snabba ligg fast jag höjde mitt tempo. Lyckad träning :-).

För Mio blev det frivilliga sitt framför, samt att söka upp utgångsposition trots att matte står stilla (klantmatte har fått in ett litet sidosteg eller åtminstone vingel i knäna som tecken till att utgångsposition skall utföras). Även här lyckad träning. det tog en stund innan Mio förstod att utgångsposition var det rätta trots att matte stod stilla...

Duktig matte som höll på sina kriterier och följde träningsplanen (o dessutom efteråt förde en enkel logg på vad som tränades och hur det gick).

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag säger bara :-D!!!!!!!
Tack för senast Malin och härligt att du är på G! Lycka till med dina kloka punkter!

augusti 20, 2008 12:36 fm  

Skicka en kommentar

<< Home