Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

tisdag, september 02, 2008

stadspromenad nr 3

Ikväll så har Birk återigen gjort ett besök i Eslöv för organiserad stadspromenad. Nu har han koll på läget och vet vad som ska hända. Idag rubbades hans cirklar dock något av att vi gick en ny runda samt att det var en hund med som skällde på honom (och andra), nyttig träning. Birk är så oerhört känslig för allt sånt och blir stressad och nervös när någon hund är upprörd eller springer eller annat utom att vara lugn o stillsam. Vi övade på att äta godis så fort hund skällde och faktiskt så ett par gånger så såg jag tydligt hur Birk när den nya osäkra hunden vred på huvudet och tittade intensivt på honom så vände sig lille Birk mot matte med en tydlig min som sade "han tittar på mig - korv tack". Något utfall blev det i början från Birk (mot en helt annan hund som inte hörde till gruppen), jag upplevde det som en reaktion på hög stressnivå och osäkerhet av hundstöket men svårigheten kändes som om den låg på perfekt nivå för Birk idag, han fixade det men det var ändå en liten lagom utmaning. Nu är han faktiskt lite trött och Mio som har vaktat huset alldeles själv verkar vara rätt lugn han med :-). På torsdag ska Mio på kurs, han kommer att bli sååå lycklig över att äntligen få följa med när matte tar med träningsväskan och smaskensgodiset.