Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

måndag, september 01, 2008

"vardagsinkallning"

Inspirerad av många saker så började idag med ett nytt långtidsprojekt. Målet är att kunna ropa in hundarna intill mig oavsett vad som händer i omgivningen och att jag ska lära in det på "klickervis". Jag kan gott erkänna att hundarnas "vardags-inkallning" är totalt icke-existerande. Är det nåt som lockar så kan matte vänta... Idag läste jag en tråd på klickerforumet om hur även andra klickertränare har en tendens att "glömma" hundarnas allmänna uppfostran eftersom det är så kul att träna annat. I mitt fall är det nog så att det som behöver tränas mest i vardagsträningen är så jobbigt och tar så lång tid + lite extra tänk och även en medhjälpare för att få till det och därför har jag inte kommit igång. Koppelträningen har vi ju faktiskt kommit en bit på vägen med även om det fortfarande är viss katastrof när hundarna är överpigga eller om något dyker upp framför dem (där hade en inkallning kunnat göra stor nytta).

Jag hade läst om en intressant metod för att få till inkallningen här: http://cowgirlup.bloggagratis.se/2008/06/12/ och nu klurat ett bra tag så kom jag igång och började idag. Jag tror att den här varianten passar oss, hundarna gillar handtarget, de behöver verkligen lära sig att komma ända fram till matte (de har alltid så bråttom till allt så annars blir det lätt att de bara yr iväg åt nästa håll) och det är en beteendekedja som byggs upp via baklängeskedjning (som vi precis har börjat öva oss i och som är jättekul).

Idag tränade vi i trädgården, båda hundarna ute samtidigt men den som inte tränar bunden vid "paus-stolpen". Jag hade ingen medhjälpare så för att få ut hunden på avstånd så kastade jag torrfoder. Träningen funkade jättebra på Birk, han tyckte det var skitkul och kunde på slutet på mattes rop lämna torrfoderletandet och i full fart komma och trycka nosen mot handflatan. Belöningen var grillad kyckling som så lämpligt hade sista förbrukningsdag idag och då fick bli hundgodis :-). Mattes stora utmaning i det hela var att faktiskt fela när hunden inte kom på momangen och där hade jag lite svårt att lösa hur jag skulle göra. Skiftade lite med att enbart erbjuda torrfoder (ingen targethand) eller att helt enkelt gå o byta hund. Det svåra var också att kalla in i rätt ögonblick när det var lagom svårt för dem. Mio klarade träningen lite sämre men var ändå rätt duktig. Matvrak som han är så fattade han inte riktigt att om man lämnade torrfodret när matte ropade så fick man kyckling. Jag fick anstränga mig lite där för att ge inkallningsignalen i rätt ögonblick, gjorde jag det så funkade det och han kom med tempo, måste vara noga med att försvåra långsamt med honom. Det funkade bra med bara någon kastad torrfoderkula, det svåra kom när jag försökte kalla in honom från letandet. Efter att ha bytt hund ett par gånger så verkade det dock som att Mio verkade börja förstå systemet (och matte började få till det), vi får se hurt det går nästa gång. Det kändes förvånansvärt bra och jag har faktiskt gott hopp om att detta kommer att funka, ska bara börja planera in träning med någon som kan vara störning på alla möjliga skojiga sätt. Det var rolig träning idag och vi hade riktigt kul alla tre :-).

Var och hälsade på en kompis idag som hämtat hem en underbar collie-valp i helgen. Det blev en del propaganda om klickerträning... Inklickningen av valpen (och även deras två vuxna pudlar) började idag :-).