Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

söndag, september 21, 2008

FASS-snurren

Har ju övat vovvarna lite på att flytta bakdelen i sidled medan framtassarna står på en FASS, egentligen en sorts snurr med framtassarna fixerade - eller rättare sagt Birks variant på snurr. Insåg idag att de gör den "fria" snurren olika, Birk snurrar runt sin framdel, Mio har vikten på baktassarna och lättar i fram och snurrar runt med ett litet skutt med framdelen. Hade man jämfört med en häst så gör Birk en framdelsvändning och Mio en piruett... Intressant så det kan bli. Kanske därför som Mio ser ut som ett större frågetecken än Birk när FASS-snurrandet övas.

Idag fick matte en liten aha-upplevelse vid träningen och fick hela momentet att snabbt lossna med Birk när jag istället började baklängeskedja FASS-snurren. Mitt mål är att hunden ska kunna stå med framtassarna på fassen och rotera runt med bakdelen även om jag står en bit ifrån. Det svåraste momentet verkar vara när de ska passera framför mig med huvudet vänt ifrån mig. Vi övar enbart rotation åt höger än så länge. Efter lite klur så började jag först öva på rotationen mot min vänstra sida (jag står något bakom hunden). Sedan en kort övning av själva passagen framför mig (belöningsplacerade och flyttade samtidigt mig själv till att stå mitt bakom hunden - hunden valde oftast att fortsätta en aning åt höger, minsta ansats belönades).

Sedan började jag baklängeskedja: började köra den sista delen, dvs att snurra vidare till frontposition när hunden befann sig på min vänstra sida och belönade det rikligt. Flyttade mig sedan till mitt bakom hund under belöningen och wow - Birk kastade sig lyckligt iväg åt höger med rumpan fram mot frontposition - dunderbelöning. Placerade nu så att han startade aningen till vänster om mig - YES! - han tog hela passagen med kvicka rörelser, repeterade en gång sedan hundbyte (Birk var så lyckllig över mattes jubel att han inte kunde tänka längre).

Nästa pass hade han fattat det - utmaningen var då att enbart belöna när tassarna hölls kvar på fassen - när Birk har förstått så jobbar han i högt tempo och då ramlade han av fassen hela tiden... Svårt att ha koll nedåt och snurra samtidigt. Kul att han blir så lycklig när han vet att han fattat vad övningen går ut på, han är en mycket rolig och speciell hund lille Birk.

Mio har inte kommit lika långt. Han flyttar i sidled så länge han rör sig mot min vänstra sida, vi har börjat öva att jag placerar mig rakt bakom - men det är svårt tycker Mio. Han vill gärna lämna fassen och gå in i fotposition istället. Han ser ut att tycka att det är frustrerande att Birk har fattat men inte han :-), Mio är ju den smartare av de två men han har inte tränat sånt här lika mycket som Birk så det tar längre tid för honom. Han orkar inte heller jobba lika långa pass som Birk vilket också gör att saker tar längre tid. Men när han väl fattar så brukar han vara mycket noggrann och säker så det kommer!