Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

onsdag, september 10, 2008

hundmötesträning del 3

Idag på eftermiddagen promenerade jag och Mio bort till Linda för lite träning. Tanken var att träna mot hund men det blev mer träning mot katt :-). 3 nyfikna halvstora kattungar gjorde sitt bästa för att störa Mio och det var bra träning. Mina katter försvinner ju som små pilar så fort hundarna går utanför dörren (eller rättare sagt så fort jag låser upp dörren inifrån) och visar sig inte igen förrän hundarna tillbaka i säkert förvar inomhus, så det går ju inte så bra att träna mot dem. De här kattungarna var mycket nyfikna på den prickiga hunden och Mio fick äta mjukost även mot dem (utfall som utfall resonerade jag). Det gick faktistk rätt bra, spänd och extremt intresserad av katterna var Mio men det blev bara något enstaka litet skutt mot dem i övrigt höll han sig i skinnet, även när de sprang.

Efter en stund så hämtades en 5 månaders schäfervalp som fick vara störhund för Mio, han brydde sig knappt om den för en katt valde att följa med på promenaden... Vi promenerade efter den andra hunden en bit på vägen och det gick bra, det var första gången som valpen såg en prickig hund så den stirrade rätt mycket på Mio (utmärkt :-)) och skällde lite ibland också. Det gick jättebra, han blev lite spänd en gång men då var nog också katten inblandad i det hela (den gick och var störig hos schäfervalpen istället). Jag blev nöjd och vi avslutade med att den andra hunden passerade oss på vägen (vi stod i kanten) utan problem (mer problem då med katten som galopperade förbi efter den, men inte farligt mycket där heller).

När Mio kom hem var det Birks tur. Han fick en promenad på andra hållet förbi de andra husen här på grusvägen. En runda vi aldrig går annars (skulle vara för jobbigt med båda hundarna). Vi fokuserade på lugn och avslappning och det gick hyfsat. Han fick ha nosloopen på första biten (mycket uppvarvad efter att ha varit ensam medan Mio tränade) men sedan gick jag med bara halsband och var noga med att stanna om det drog. Koncentrerade mig också på min egen andning och avslappning och det var rätt nyttigt för oss båda :-). Vi mötte inga hundar eller katter (tråkigt nog, nu är jag så inne på att träna det här), men väl ett par bilar så det blev övat att hoppa ut i kanten och sätta sig. På hemvägen tränade jag lite på "vardagsinkallningen" som jag skrivit om tidigare och han reagerade oerhört fort på "komhär" (kastade sig runt), men det var lite segt tempo sista biten in till matte, funderade på om det beror på hur jag håller targethanden, ska testa en annan dag. Belöningen där var mjukost. Släppte honom lös på vår egen väg och övade inkallningen då också, på lite längre avstånd och det funkade super!