Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

torsdag, september 04, 2008

Mio på kurs del 1

Idag så började en efterlängtad kurs för Mio. En specialkurs för hundar som har problem med andra hundar. Jag har bara lite mer än en mil till kursplatsen vilket känns lyxigt och Birk är nog också tacksam över att ensamtiden blir kortare. Kursen är upplagd precis som jag vill ha den så det blir en riktig önskekurs för mig. I dagsläget har jag ingen aning om riktigt vad Mio klarar och inte och därför känns det väldigt skönt att börja med en kurs från grunden och arbeta oss uppåt. Mycket är ju också att träna matte i eget uppförande och det är ovärderligt att få tips och råd från andra som tränar på samma sätt. Jag har så oerhört lätt för att själv spänna mig och bli stressad och självklart känner hundarna det och gör likadant.

Mio skötte sig mycket bra idag. Han kändes glad och avslappnad. Vi gjorde en test mot lilla Jack Russeln Popsy (som glatt var testhund i utbyte mot lite köttbullar) som fick dyka upp medan Mio gick o nosade i gräset. Lite mjukost fick Mio när han såg henne och sedan var hon ok i hans ögon. Intressant att se hur han visade mycket lugna signaler med bakåtdragna öron och mjuk blick samt att han ignorerade henne rätt tydligt (matte hade ju mjukost... det är skönt att ha en mycket matglad hund). Vi körde lite hundmötes-träning mot henne och det gick bra och även när vi försökte trigga honom lite med springande Popsy så var han lugn. Duktig vovve!

Lite senare hade vi avslappningsövning på filt. Mio fick hålla sig lite avsides och han var lugn och tyckte vi hade det mysigt (och så var det gott med grillad kyckling). Tittade till lite på en annan hund som var uppe och gick men relaxade fort igen.

Under tiden Mio satt i bilen skällde han en del på andra hundar men om jag var i bilen samtidigt så var han tyst och valde att äta godis med matte istället.

En lugn mjukstart på kursen. Jag och en annan kursdeltagare beslutade oss för att sista gången skulle våra vovvar minsann klara hundmöte med varandra. Nu blir det till att ligga i och träna :-).