Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

torsdag, september 11, 2008

Mio på kurs del 2

Ikväll har vi haft andra omgången på Mios kurs (som är för hundar som har problem med andra hundar). Alla deltagarna har kommit till en del insikter i veckan över sina hundars beteenden och sina egna. Det är bra att verkligen få börja tänka efter på vad man själv gör och vad hunden gör och i vilka situationer. Mios utfall sker ju i vissa specifika situationer.
1. När någon plötsligt dyker upp (oväntat, dvs man har bara en chans vid varje träningstillfälle)
2. När en annan hund är intresserad av honom (stirrar, eller utfall eller annat)
3. När hundar (eller annat) springer eller annat bus.
4. När matte är fokuserad på annat än Mio eller omgivningen.

Hans utfall är ju helt oberoende av om den andra hunden är en hane eller tik och jag tror att det även är ganska så oberoende av hundens storlek. Kan vara att lurviga hundar är svårare än korthåriga och ev även svarta eller mörka hundar svårare än andra men det har jag inte riktigt koll på.

Som några av oss pratade om idag så kan det även ibland vara så att föraren tror/vet att hunden har problem med vissa hundar och därmed blir föraren spänd eller ändrar sitt beteende på annat sätt vilket gör att hunden också reagerar. Detta är något jag numera jobbar med att försöka ändra hos mig själv, alltid tänka på att själv slappna av. Lättare sagt än gjort. Försöka lita på att hunden klarar av situationen (veta att den är lagom svår och inte för pressande). Tack var nosloopen nu så vet jag ju också att jag klarar att hålla Mio om han far iväg när jag är oförberedd vilket gör att jag inte behöver hålla ett ständigt stadigt tag i kort koppel - det gör mycket för mattes avslappning.

Det var roligt att se vovvarna idag. Först fick vi testa av hur hundarnas väg ser ut från bilen till träningsplanen. De ska sitta kvar i bilen tills dess att de blir ombedda att gå ur (det klarade Mio galant, den träningen har han fattat :-)), sedan när de hoppat ur bilen ska de vända sig mot matte (det klarade Mio också ovanligt fort, han var inställd på att få träna med supergodis) och därefter gå LUGNT utan att dra till träningsplanen (gick ovanligt bra men han är ju en dalmatiner så lite drag blev det men det funkade bra att jag bara lugnt stannade). Vi övade i smågrupper utspridda på gräsmattan och tränade att pausa på filt, att söka upp sin pausfilt, att hålla position på pausfilt samt target mot hand och sticka. Mio var mycket avslappnad. Han gillar verkligen att få vara på kurs med matte. Efter denna träning (två grupper efter varandra) så hade vi teori om klassisk betingning mm.

Sedan blev det ut på parkeringen för att träna hundmöten. Det blev dubbel träning för Mio satt ju i bilen och tittade på alla hundarna som gick fram och tillbaka utanför (övade med två i taget) och tro det eller ej men han var TYST (nästan hela tiden iallafall). Han låg mestadels och tittade på matte som stod en bit bort. Mio fick öva mot en rottweilertik och vi dök upp från olika håll, han brydde sig inte ett dugg om den andra hunden och tyckte att mjukost var supergott. Eftersom det funkade bra för båda så fick vi öva lite på att mötas promenerandes mot varandra men på lite avstånd. Det funkade också bra, jag försökte klicka en del för att titta på den andra hunden, för jag vill ju att han faktiskt ska titta på den (eftersom det är det som är svårt för honom) istället för att bara titta på mig. Det funkade hur bra som helst med flera möten även på närmre håll.

Lite senare fick han också öva mot en liten dvärgpincher som vi möttes med och även gick i cirkel med. Det gick också jättebra och Mio började fatta att vi lekte leken "äta mjukost kring andra hundar".

Sist fick vi även vara sparringpartner och dyka upp på håll åt en borderterrier och det funkade också bra. När vi sedan gick ut på den tomma parkeringen för att Mio som sista hund skulle hoppa in bilen så spanade han längtansfullt omkring och undrade vart alla de skojiga hundarna tog vägen (han ville ha mer mjukost...). Till hans stora besvikelse så fanns det ingen hund att titta på (och mjukosten uteblev) utan det blev bilen istället. Mio kommer att älska åsynen av andra hundar :-).