Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

måndag, september 29, 2008

freestyleprogram

Jag satt en kväll (jour när inget hände) och knåpade ihop ett freestyleprogram åt Birk. Ingen aning om det funkar eller inte eftersom vi inte kört igenom det men det var kul att göra det. Jag följde tipsen från freestyleinstruktörs-kursen där vi lärde oss att först rita upp musiken och sedan stoppa in rörelserna som grupper om ca 3 saker. Den första rörelsen i varje grupp är samma som den sista i gruppen före. Sedan kan man baklängeskedja ihop hela programmet. Jag tror att programmet kommer att funka, det största frågetecknet är om Birk är lika snabb som jag tror... Jag vill ju ha glad och skojig musik till Birk och den här blev det: http://www.youtube.com/watch?v=BYuXnlMD9pc&feature=related
inte hela låten men 1.43 av den. Det är Birk som ska föreställa krabban (eller vad det röda djuret är för nåt). Tycker inställningen stämmer rätt bra med en prickig hunds världsbild... speciellt orden: "inga bekymmer, vi bara rymmer"...

Hur som helst, i min planering av programmet dök det upp en rörelse som vi inte tränat in och den kan vi nog pyssla med ett tag. Jag vill ha honom stående i front, med svansen mot mig och huvudet framåt och sedan ska vi tillsammans röra oss i sidled men hålla positionen. Obegriplig beskrivning kanske :-)

Vi började öva idag. Birk har ju övat in "vänd" tidigare som innebär själva vändningen från front till att stå med huvudet bortåt. Han har dock inte övat att stå stilla i den positionen (stå still är inte Birks starkaste gren), det har vi gjort idag. Extremt täta belöningar i position. I början med hjälp av en targetsticka som dök upp framför nosen medan han tuggade i sig sin torris från förra klicket. Effektiv träning! Birk blev stabilare och stabilare i sitt stillastående och jag fick också mer och mer in att han inte vred på huvudet utan mer tittade uppåt/bakåt (försökte belöningsplacera så min hand dök upp mellan öronen på honom. Han kunde även hitta tillbaka till positionen om han råkade kliva ur den.

Mio fick öva samma sak. Han har inte tränat "vänd" tidigare utan bara snurrar och det var lite virrvarr innan vi fick till att hålla positionen och att det var just en position jag var ute efter och inte en flygande hund. När han fattade så gick det rätt bra, kom inte lika långt som Birk, men kom han bara i rätt position så höll han den fint. Mio fick ha mycket targetsticka och han tycker det är svårt att vända sig bort ifrån godiset (speciellt om jag laddat med lite i handen efterosm belöningarna måste vara så täta nu i början).

Känns som en spännande övning!

Snurrandet på FASS har också fortsatt lite, Mio kan självständigt köra flera varv åt höger nu och Birk klarar åt höger och nästan åt vänster också. Dags att byta varv på Mio - han kommer att bli väldigt frustrerad... måste tänka ut en noggrann plan, borde ha bytt varv så fort han klarade ett helt istället för att lägga på flera.