Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

måndag, september 22, 2008

snurrigt värre

Nu på kvällen blev det mera snurrande på FASS (stora tjocka läkemedelsboken för er som inte visste). Vovvarna älskar den här leken. Birk kan nu snurra runt två varv även om matte rör sig i sidled i cirkel runt honom i motsatt varv, fast jag hinner inte ta så många steg - han snurrar jättefort.

Idag så fattade Mio vad det handlade om! Han hade lite problem med att bli kvar på FASSen i läget där hans rumpa är riktad mot mig, då vill han kliva av och gå in i fotposition. Mycket träning på förflyttningen där rumpan är emot mig blev det och efter en övergångsperiod där en frustrerad Mio blev felad (oj och inget klick) för att hoppa av men ändå fortsätta snurren, samt att jag klickade tidigare och enbart när framtassarna var på (och extra mycket torrisar om jag såg att han verkligen jobbade för att vara kvar på) så fixade han det! Ett varv klarar han med mig stående på kort avstånd. Han måste fortfarande tänka efter i varje snurr (en liten latenstid finns) men han är ändå snabb. Han testade även varianten att stå med alla fyra tassar på FASS och började snurra lite i det läget också (men fick inte klick för det, vi övade ju inte det, duktig matte), det kanske vore en special för Mio som har väldigt bra balans.

Duktiga vovvar!

Matte ska försöka hitta på fler kul grejer att träna in inomhus, det börjar bli ruggigt höstväder nu, perfekt för frusna hundar och frusen matte att sitta inne och träna in trick och freestyle-grejer.

Idag har hästarna blivit uppsläppta till sin nya grusplan vid lösdriften, ca 750 kvadratmeter med markduk och tjockt med grovt grus ska göra vintern kleggfri kring utfodring, vatten och lösdrift. De verkade nöjda (kanske mest över att det fanns mer bete i den hagen :-)).