Namn:

Bor i skogen med mina två dalmatinrar Birk och Mio, hästarna Fandango, Chica, Broszka och Aéreo, samt katterna Pojken och Simpson, tuppen Tuppen och så min sambo Martin också förstås!

lördag, november 15, 2008

trytande inspiration

Matte är lite trött och har jobbat mycket det senaste (och jourar nu) men hundarna behövde få tänka lite så det blev att leta efter lite inspiration. Efter en kort halvinspirerad träning med min envisa vänd och flytta i sidled (jag har inget bra namn på rörelsen) som finns filmad nedan så satte jag mig ned o sökte inspiration på nätet. Hamnade som alltid på freestylesidor och kom på att jag kunde öva någon ny växling i mitt planerade freestyleprogram. Mina vovvar gör ju oftast bara en grej i taget och det är hög tid att kedja ihop saker och försöka få ihop de olika rörelserna så att programmet bara kan flyta på i jämn (hög :-)) fart. Jag är jätteglad att jag faktiskt ritat upp ett rimligt program och det var kul att öva in den lilla kedjan på två övningar. Birk tyckte det var onödigt att gå slalom i en åtta runt mina ben för att sedan backa in i mellan men tji fick han och det var ordentlig slalom som gällde först. Efter en stund kom han på det och jag tror aldrig han har gjort så snabba åttor runt mina ben som nu, ivrig att få nästa kommando som betydde att belöningen var nära! Det är det här som är en av de mest fantastiska grejerna med klickerträning, att de blir så heta på att man ska ge nästa kommando. Vi hade roligt och Mio fick öva samma sak - jag har inte alls tränat lika mycket freestyle med Mio och har mycket bättre koll på vad Birk kan men Mio är en stjärna han med trots att matte slarvar så med hans träning (dvs inte har koll på vad vi tränat o inte).